top of page

Digitalizarea prin PNRR sau doar Digitizare prin C 7. Transformare digitală?

Prin PNRR / Componenta 7. Transformare digitală, cu o alocare de 1,884mld. euro, se dorește ​reformarea sectorului public, a conectivității și a securității cibernetice in Romania.

Conform Gartner Glossary: Transformarea digitală se poate referi la orice, de la modernizarea IT (de exemplu, cloud computing), la optimizarea digitală, la inventarea de noi modele de afaceri digitale. Termenul este utilizat pe scară largă în organizațiile din sectorul public pentru a se referi la inițiative modeste, cum ar fi punerea serviciilor in online sau modernizarea moștenirii (n.r. adică aceeași Mărie, cu altă pălărie). Astfel, termenul seamănă mai mult cu "digitizare" decât cu "transformarea digitală a afacerilor".
PNRR va permite transformarea digitală a societății romanești, prin  finanțarea infrastructurii  digitale, a  aplicatiilor software necesare digitalizării proceselor din cadrul  administratiei si a afacerilor, resprectiv printr-un amplu proces de instruire si formare profesionale in domeniul IT&C

Context :

  1. La finalul T3 2022 exista intarzieri in implementarea reformelor (vezi C7-R2 jaloanele 148, 149, sau C7 -I1 jalon 153) și acolo unde sunt indeplinite sunt facute ”pe repede inainte”, cu ideea prestabilită ca vor fi modificate ulterior in discutiile cu Comisia (ex. Legea 242/2022 privind interoperabilitatea)

  2. Echipa de 15 experti care s-au ocupat de conceptul ”Cloud-ului guvernamental”, era compusa la un moment dat doar din 10 experti, mutați intr-o structură a Ministerului, in care nu sunt interesați sa intre elite din domeniul consultanței IT.

  3. Transformarea digitală, trebuia demarată printr-un proiect de reegineering a proceselor derulate de organizațiile guvernamentale, in vederea simplificării, eficientizării și armonizării cu sistemele digitale ce vor fi dezvoltate (Cloud guvernamental, etc)

  4. Automatizarea proceselor / digitalizarea fara Reengineering, poate duce la procese total ineficiente/ blocaje.


Process Reengineering sau Reingineria proceselor

"Business Reengineering este regândirea fundamentală și reproiectarea radicală a proceselor de afaceri pentru a obține îmbunătățiri semnificative ale indicatorilor cheie de performanță, cum ar fi costul, calitatea, serviciile și viteza"- conform Michael Hammer și James Champy

Reingineria proceselor organizationale este o abordare utilizată pentru a îmbunătăți performanța organizațională prin creșterea eficienței și eficacității proceselor care există în întreaga organizație. Pe lângă reproiectarea proceselor organizației, aceasta implică și reproiectarea sistemelor și structurilor organizaționale asociate.


Până nu demult, motivele pentru reengineering-ul proceselor organizaționale, erau considerate: apariția unor oportunități de piață, creșterea concurenței, performanța financiară slabă, organigramă supradimensionată.


Avand PNRR ca sursa de finanțare, respectiv C7 -Transformarea digitală ca oportunitate, reproiectarea sistemelor si a structurilor organizationale, trebuie să fie un motiv obligatoriu pentru Reingineria proceselor organizatiilor guvernamentale si a subordonatelor acestora.



Ne-am dori ...

Ca prin PNRR / C7, să fie realizata si implementată o infrastructură digitală securizată cu Platforme SMART care sa emuleze procese eficiente, cu indicatori de performanță publici (KPI publicati pe site-ul institutiilor - ca date de interes public), care să aibă minimal urmatoarele caracteristici:

  • să autentifice in mod unic utilizatorul (petentul), pentru a putea avea acces la datele sale de la oricare din institutiile, printr-o singură interfață

  • interfața simplă care să fie inteleasă de utilizatorul nefamiliarizat cu tehnologia (fară să trebuiască sa consulte un Manual de utilizare stufos)

  • să analizeze cererea și să initieze facturarea (după caz), respectiv să formuleze automat cererile de date de la sistemele implicate, (după ce procesul de facturare a fost finalizat)

  • să culeagă date in timp real din mai multe sisteme (prin API-uri reglementate - care sa poată fi achizitionate si de catre terti dezvoltatori, contra cost) și sa nu solicite documente suplimentare, daca acestea exista deja intr-unul din sistemele informatice ale statului.

  • să ruleze in backend procesele de validare (fara interventia vreunui functionar, decat in cazuri strict reglementate, cand functionarul semnează electronic documentul final)

  • să genereze rapoarte predefinite in formatele standardizate.

  • să notifice prin mai multe mijloace (SMS/email) cetățeanul dacă mai sunt necesare clarificări și durata estimata de soluționare

  • să comunice electronic rezultatul în cel mai scurt timp posibil (nu cu o zi inainte de termenul de 30 de zile reglementat)


Ne-am mulțumi ca cetățeni, să primim măcar atât..

  1. Înrolarea gratuită (dobandirea unui cont de utilizator in sistem), fără să fim nevoiți să mergem la un ghișeu, pentru asta.

  2. Sistemele proiectate să ”functioneze bine” individual, utilizatorul urmând să se autentifice separat in fiecare dintre ele

  3. Să avem acces la un sistem informatic cu Platforme SMART / aproapeSMART, care sa funcționeze minimal la cerințele formulate în caietul de sarcini, fără perioade lungi de ”mentenanță”, chiar dacă API-urile sistemelor guvernamentale nu vor fi accesibile terților dezvoltatori ”din motive de securitate”

  4. Sistemul să fie unul exclusiv desktop, nefiind disponibil în versiune mobile, având în vedere că ar trebui sa fie auditat după regulile din Google Play si App Store

  5. Nu va exista Process Reengineering pe niciunul din procesele organizațiilor guvernamentale și a subordonatelor, motiv pentru care ineficiența va fi ”automatizată” și ea, obținerea rezultatelor va fi presărată cu multe puncte de validare, ca să justifice armata de funcționari.

  6. În comunicarea cu instituțiile statului se va utiliza în continuare doar semnătura electronică calificată, motiv de bucurie pentru furnizorii autorizați.



Concluzii(e)

  • Întârziem din vari motive, toate etapele și sperăm ca în negocierile cu Comisia să modificăm lucrurile cumva ”să iasă bine” jaloanele asumate prin PNRR.

  • Există multe premise ca lucrurile să fie tratate ”românește” și totul să se transforme într-un conglomerat de sisteme care să ”comunice” între ele greoi (transfer de date incomplete, cu viteză redusă) și ineficient (cu acelasi număr de funcționari publici, care verifică cereri, analizează date și validează manual procese).

  • Serviciile existente vor fi puse în ”on-line” , adică cetațeanul va avea șansa să trimita on-line o cerere / petiție pe un formular dintr-o ”platforma ”, pe care va avea posibilitatea să încarce documentele scanate si semnate electronic (in loc de conform cu originalul), urmând ca armata de funcționari să ”rezolve petiția”, în cele 30 de zile tradiționale.

  • Chiar dacă Transformarea digitală, va fi o adevărată digitizare, având în vedere că va trebui sa scanăm documentele și să le urcăm semnate electronic, într-un Uploader, de unde funcționarul le va procesa conform procedurilor de lucru, va solicita de la terțe instituții informații, unde alți funcționari vor avea de lucru în anii ce vor veni - obiectivele PNRR/C7 vor fi ”atinse”.